جاذبه های گردشگری شهر وان

جزیره آکدامار | مهاجر سیر ایرانیان

جزیره آکدامار

جزیره ای بسیار زیبا و در عین حال کوچک که دارای مجموعه ای زیباست. کلیسای آکدامار وان که در این جزیره احداث شده است زیبایی دو چندان به این جزیره کوچک می دهد. این کلیسا که از آثار قدیمی شهر وان بشمار می آید به نام کلیسای صلیب مقدس و توسط معمار مانوئل و در بین سالهای ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی ساخته شده است. به روایتی پس از ربوده شدن قسمتی از صلیب مقدس از اورشلیم و انتقال آن به ایران این کلیسا به دستور پادشاه و برای نگهداری صلیب ساخته شده است. قسمت های بعدی این کلیسا در سالهای مختلف احداث و به این مجموعه اضافه شده است. دیوارهای ساختمان اصلی از سنگ های به رنگ سرخ و طلایی ساخته شده است که مزین به نقوشی از حیوانات و کتاب مقدس ارامنه می باشد.

چرا دریاچه وان؟

  • بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه و دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه است.
  • دسترسی بسیار راحتی از طریق مرز زمینی دارد و گزینه جذابی برای گردش چند روزه است.
  • می توانید در جزایر کوچک درون این دریاچه طبیعت گردی کنید.
  • محلی مناسب برای شنا و آبتنی است.
  • می توانید در اطراف این دریاچه زیبا و مناظرش به گشت و گذار و کوهنوردی بپردازید.

نام جزیره

نام این جزیره از افسانه ای برخاسته، افسانه ای کهن که داستان زندگی و عشق پرنسسی را روایت می کند، شاهزاده ای که عاشق یک شخص روستایی شد، کسی که با هدف دیدن وی به دنبال نوری که از جانب پرنسس به سمتش فرستاده می شد، شنا می کرد. پدر شاهزاده بعد از اطلاع از این موضوع مسیر نادرستی را به وی نشان داد، مسیری بی پایان که منجر به غرق شدنش شد. آخ تامارا (oh Tamara) آخرین کلمه ای بود که از دهان وی خارج شد. از این رو نام آختمان برای جزیره انتخاب گردید. بسیاری از علاقمندان با هدف دیدن ساختمان های باستانی و زیبایی های طبیعی متعدد به این منطقه سفر می کنند. ساختمان هایی که به خوبی حفاظت می شوند و به لطف انجام این اقدامات شکوه و ظاهر خود را به زیبایی حفظ نموده اند.

جزیره آکدامار | مهاجر سیر ایرانیان
جزیره آکدامار | مهاجر سیر ایرانیان
جزیره آکدامار | مهاجر سیر ایرانیان
جزیره آکدامار | مهاجر سیر ایرانیان
قلعه وان | مهاجر سیر ایرانیان

قلعه وان

قلعه وان (castle of van) که به آن وان قلعه سی نیز می گویند، قلعه‌ای است برفرازکوه‌های ساحل شرقی دریاچه وان در ترکیه که توسط اورارتوها در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته‌ شده است و در گذر تاریخ، اقوام مختلفی از جمله ارمنی‌ها، رومی‌ها، مادها، هخامنشی‌ها، ساسانی‌ها، عرب‌ها، سلجوق‌ها، عثمانی‌ها و روس‌ها از آن استفاده نموده اند. قدمت این قلعه به ‏‏90 سال قبل از میلاد میرسد و امروزه به شکل ‏مخروبه‌ای با ستونهای عظیم و دیوارهای سربه فلک کشیده درآمده‌است.

قلعه ای است بسیار قدیمی که تاریخچه ساخت این قلعه را به قرن نهم قبل از میلاد یعنی حدود 2900 سال پیش از این نسبت می دهند.

کتیبه

خش­ های پایینی دیواره­ این دژ که از دیدنی های وان است، از سنگ بازالت و بدون ملات و بخش­ های بالایی آن از آجر ساخته ­شده­ است. کتیبه خشایارشاه، یادگار ارزشمند هخامنشی را می‌توانیم بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۲۰ متر و در نزدیکی قلعه وان ببینیم. این کتیبه در اصل توسط داریوش بزرگ آماده‌سازی شده‌است اما به دلائلی تکمیل نشده و خالی رها شده‌است، اما خشایارشا پسر داریوش بزرگ، در دوران زمامداری خود آن را تکمیل کرده و به یادگار گذاشته‌است.

این کتیبه ۲۷ سطر و ۳ ستون دارد و از چپ به راست و به سه زبان پارسی باستان، اکدی و عیلامی نوشته شده‌است. این کتیبه تنها کتیبهٔ هخامنشی است که در خارج از مرزهای کنونی ایران قرار دارد.

قلعه وان | مهاجر سیر ایرانیان
قلعه وان | مهاجر سیر ایرانیان
قلعه وان | مهاجر سیر ایرانیان
قلعه وان | مهاجر سیر ایرانیان
مرادیه | مهاجر سیر ایرانیان

آبشار مرادیه

این آبشار زیبا چیزی در حدود 80 متر عرض و 6 متر ارتفاع است. برای دیدن این آبشار باید از روی یک پل معلق کابلی عبور کنید تا بتوانید در مقابل آبشار قرار بگیرید. صدای برخورد آب با سنگ های پایین آبشار به قدری زیاد است که شنیدن صدای گردشگران در محدوده 50 متری از آبشار به سختی صورت می گیرد. در اطراف دریاچه مرادیه رستوران ها و کافی شاپ هایی را به شکل کلبه های چوبی ساخته اند که گردشگران در این محل ها به دور از تجملات شهری لحظاتی را به تماشای منظره زیبای دریاچه سپری کنند. با توجه به موقعیت مکانی این دریاچه در فصول سرد کاملا یخ میزند اگر زمستان را برای بازدید از این منطقه انتخاب میکنید حتما لباس گرم به همراه خود داشته باشید. آن چه مسلم است زیبایی های این آبشار در تابستان چندین برابر است و جنگل کوچکی که در اطراف این آبشار است در فصل بهار و تابستان زیبایی آبشار مرادیه را چندین برابر می کند.

برای دیدن این آبشار باید از یک پل بگذریم پل معلقی که از سیم بوکسور و چوپ و طناب ساخته شده و بیش از 50 متر طول دارد و در عین محکم بودن در حالی که مسافران از روی آن رد میشوند باعث هیجان و گاهی ترس میشود که هیجان خاصی به مسافران میدهد. بعد از رد شدن از پل در روبروی آبشار قرار میگیرید و میتوانید با قرار گرفتن بر روی صخره ها از این طبیعت زیبا بازدید نمائید.همچنین در روبروی آبشار اتاق های چوبی به منظور چایخانه کافی شاپ و رستوران نیز وجود دارد این منطقه در زمستان بسیار سرد بوده و کاملا سفیدپوش میشود.

مرادیه | مهاجر سیر ایرانیان
مرادیه | مهاجر سیر ایرانیان
مرادیه | مهاجر سیر ایرانیان
مرادیه | مهاجر سیر ایرانیان
گربه های شهر وان | مهاجر سیر ایرانیان

گربه های وان

شاید برایتان جالب باشد بدانید یکی از جاذبه های منحصر به فرد وان ، گربه های این شهر است. نژاد گربه ی وان که اغلب سفید و پشمالو و با رنگ چشم متفاوت (یک چشم آبی و چشم دیگر کهربایی) مطمئنا جزو نوادر طبیعت است. در مورد گربه های وان صحبت های بسیاری می شود که شاید برخی از آنها اغراق آمیز بنظر برسد.

از جمله اینکه این گربه ها بر خلاف سایر همنوعان خود که از خیس شدن فراری هستند، بسیار به آب و آبتنی علاقمندند، یا اینکه گربه ی وان تنها جفتی از گربه ها بوده که حضرت نوح آنها را سوار کشتی خود کرده است.

خانه گربه های وان

در سال 1999 نسل این گربه رو به انقراض بود و تنها 90 گربه از این نژاد باقیمانده بود و دولت ترکیه برای نگهداری و ازدیاد نسل آنها مرکزی تاسیس کرد که به خانه ی گربه وان (VAN KEDI EVI) مشهور شده و امروزه به یک مرکز توریستی تبدیل شده است. برای دیدن این گربه ها در وان سراغ دانشگاه (یوزینجی ایل) – سال صدم- را بگیرید

گربه های وان در مراحل نوزادی دارای چشم خاکستری رنگ می باشند. بعد از گذشت تقریبا ۲۵ روز از تولد گربه، رنگ چشمهایش شروع به تغییر خواهد نمود و چهل روز بعد از تولد، رنگ چشمهایش ثابت خواهد شد.

گربه وان، به حیوانات اهلی چون مرغها حمله نمی کند. گربه های شهر وان دوست دارند همراه انسان ها در یک خانواده زندگی کنند. از اینکه دیگران او را دوست بدارند خیلی خوششان می آید و به این عمل دوستانه به روش دوستانه پاسخ خواهند داد.

خصوصیات گربه های وان

دراز، سفید، پشمی (بطوریکه روی زمین کشیده شود بدنی تنومند و بلند، قدمهایش مثل پلنگ ،دم اش مثل دم روباه کلفت و دراز، باهوش و سریع العمل.

علاوه بر این، تمیزی اش، دوست داشتنی بودنش، بازی کردن و فداکاری اش باعث بی همتا بودنش شده است.

یکی از جالبترین جاذبه گربه وان، داشتن چشمهایی است که از یکدیگر فرق دارند(دیکروماتوپسی)

چشم آبی رنگ در گربه های شهر وان، همیشه ویژگیهای رنگ آبی آسمانی را نشان می دهد. ضمنا گربه های چشم قهوهای هم یافت می شود.

گربه های شهر وان | مهاجر سیر ایرانیان
گربه های شهر وان | مهاجر سیر ایرانیان
گربه های شهر وان | مهاجر سیر ایرانیان
گربه های شهر وان | مهاجر سیر ایرانیان
صبحانه های شهر وان | مهاجر سیر ایرانیان

صبحانه های وان

شهری که به صبحانه هایش زنده است

صبحانه ترکی که شامل مقدار زیادی پنیر، زیتون، تخم مرغ، مربا، سوسیس سرخ شده و چای پشت چای است یکی از بهترین آیین های آشپزی این کشور محسوب می شود؛ اما این وعده غذایی در شهر وان اهمیت ویژه ای دارد.

وعده صبحانه در شهر وان در شرق ترکیه به قدری اساسی است که خیابانی که به موازات بلوار اصلی شهر قرار دارد به طور غیررسمی به “خیابان درست کنندگان صبحانه” مشهور شده است.

در حالی که صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز شناخته می شود و در کشور ترکیه هم بسیار محبوب است، قلب شهر شرقی وان نیز محسوب می شود.

تنوع منوی صبحانه در وان می‌تواند تا ۳۰ مورد برسد

در بعضی از منوهای صبحانه‌ی رستوران‌ها تا ۳۰ مورد هم برای سفارش دادن وجود دارد. اگر می‌خواهید خوراکی‌های تکراری مثل مربا، مارمالاد، چیپس یا کره فندق را کنار بگذارید و سراغ صبحانه‌های ویژه‌ی وان بروید، جاجیک (cacığı) وان می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. جاجیک نوعی ماست و خیار است که با فلفل سبز و جعفری و پیاز و سیر مخلوط شده.

جاجیک را گاهی با کره‌ی خامه‌ای سرو می‌کنند. پنیر اتلوی وان آنقدر تازه و خوش‌طعم است که نظیر آن را حتی در استانبول هم پیدا نمی‌کنید. مورتوا (murtuğa) ظرفی متشکل از تخم مرغ، کره و آرد است. کاوورما (kavurma) هم گوشت بریده‌ شده‌ی بره یا گاو است که روی نیمرو می‌گذارند.

باک‌ هله باک (Bak Hele Bak)

نام رستوران بزرگی است که با فرش‌های دستبافت و زیورهای محلی تزئین شده است. یوسف کناک ۶۱ ساله، که خود را متولی صبحانه در وان می‌داند، این رستوران را از سال ۱۳۵۳ دارد، اداره می‌کند. دیوارهای رستوران همه از عکس‌ها و تکه‌های روزنامه پر شده‌اند، یکی در میان هم عکس‌های خندان کناک میان آن‌ها دیده می‌شود.

صبحانه های شهر وان | مهاجر سیر ایرانیان
صبحانه های شهر وان | مهاجر سیر ایرانیان
صبحانه های شهر وان | مهاجر سیر ایرانیان
صبحانه های شهر وان | مهاجر سیر ایرانیان

ارسال نظر

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. همه فیلدها لازم هستند.