کلیسای واراگاوانک | Varagavank

کلیسای واراگاوانک | Varagavank

کلیسای واراگاوانک معرفی کامل این مکان تاریخی و گردشگری

معرفی کلیسای واراگاوانک

صومعه در اوایل قرن یازدهم توسط Senekerim-Hovhannes Artsruni، پادشاه ارمنی واسپوراکان، در یک مکان مذهبی که پیش از این وجود داشته است، تأسیس شد. در ابتدا به عنوان نکروپلیس پادشاهان آرتزرونی خدمت می کرد، سرانجام مقر اسقف اعظم کلیسای ارامنه در وان شد. صومعه به عنوان یکی از مراکز بزرگ صومعه ای کلیسای ارمنی توسط آرا سارافیان و ثروتمندترین و مشهورترین صومعه منطقه دریاچه وان توسط رابرت اچ هوزن توصیف شده است.
در طی نسل کشی ارامنه ، در آوریل 1915، ارتش ترکیه قسمت اعظم صومعه را مورد حمله، سوزاندن و تخریب قرار داد. بیشتر آن در دهه 1960 تخریب شد، اگرچه بعضی از بخشها هنوز هم باقی مانده است.
این صومعه که در دامنه کوه ارک تاسیس شد ، امروز در دهکده یوکاری باکراچلی ، در مرکز وان واقع شده است. این سازه که کاملاً صومعه Warak Wank نامیده می شود ، در واقع هفت کلیسا نیست ، بلکه از پنج کلیسا در دو گروه تشکیل می شود ، یک جاماتون متصل به کلیسا ، یک کتابخانه و یک برج ناقوس. قدیمی ترین کلیساهای تشکیل دهنده صومعه St. کلیسای سوفیا این بنا در قرن 8 ساخته شده است و فقط دارای یک آبسیس است. مورد دوم در مجاورت دیوار شمالی آن ساخته شده و اکنون ویرانه است. کلیسای جان. این دو گروه اول ساختارها را تشکیل می دهند. هسته اصلی گروه دوم بناهایی که تا به امروز باقی مانده اند ، کلیسای مریم مقدس است که بین سالهای 1003-1021 ساخته شده است. این بنا از بیرون دارای یک طرح مستطیل شکل از جهت شرقی و غربی و از داخل دارای یک طرح شبدر چهار برگ است. گنبد کلیسای برنامه ریزی شده مرکزی ویران شده است. فضای داخلی شامل طاقچه های چهار طرفه و نیم دایره با طاقچه هایی است که در گوشه ها قرار گرفته اند.
کلیسای واراگاوانک | Varagavank

وضعیت فعلی کلیسای واراگاوانک

تعداد قابل توجهی از سازه های برجای مانده از تخریب 1915 در دهه 1960 تخریب شد. از سال 2006، بقایای صومعه به عنوان انبار استفاده می شد. به گفته مورخ آرا سارافیان، از سال 2012، بخشهای خوب تا روزهای ما به سختی زنده مانده اند. صومعه شامل هیچ چیز بیش از چند طاق آجری نبود که برای نگهداری بزها در میان انبوه خانه های کردها خراب می شد. بهترین بخش صومعه کلیسای Surb Gevorg (سنت جورج) است، که اکنون توسط یک سرایدار مراقبت می شود. گنبد تا حدی فروریخته است و حاوی برخی از آثار نقاشی دیواری برجای مانده است. گنبد کلیسای سورب نشان کاملاً از بین رفته است.
در فوریه 2010، به دنبال مرمت و بازسازی کلیسای جامع صلیب مقدس در جزیره آکدامار در دریاچه وان، هلیل برک، معاون فرماندار استان وان اعلام کرد که دفتر فرمانداری در تلاش است تا واراگاوانک و صومعه کوتوتس را در جزیره چارپنک مرمت کند. در ژوئن همان سال، فرماندار همچنین اظهار داشت كه صومعه در جزیره چارپاناك و واراگاوانك در آینده نزدیک نوسازی می شود. در اکتبر 2010، رادیکال گزارش داد که یک مسجد در نزدیکی، ساخته شده در سال 1997، تخریب می شود تا جا برای مرمت واراگاوانک ایجاد کنید.
صومعه در اثر زلزله 2011 وان آسیب دید. به گفته آرا سارافیان، قسمت هایی از کلیسای اصلی فروریخت در حالی که سایر قسمتها به طور قابل توجهی ضعیف شده بودند. ترک های قدیمی بزرگتر شدند موارد جدیدی ظاهر شد. گفته می شود مهندسان ترک آن را مورد بازرسی قرار داده و اعلام کرده اند که کار مرمت را در بهار سال 2012 آغاز می کنند. سارفیان نوشت که چنین وعده هایی در گذشته داده شده بود و لازم است کمی تردید داشته باشید. وضعیت کنونی کلیسا باعث چنین کارهایی می شود سخت تر از هر زمان دیگری در گذشته. وی در مقاله ای در سال 2012 اظهار داشت كه دولت های محلی و استانی از حفظ و مرمت صومعه حمایت می كنند. در اکتبر 2012، رافی بدروسیان، هنرمند، که در مرمت کلیسای St. Giragos در دیاربکر همکاری داشت، اظهار داشت که امیدوار است که Varagavank را مرمت کند و افزود که هر دو آنکارا و وان توافق کردند که پروژه مرمت را راه اندازی کنند، اما اجتماعی و طبیعی موانع روند را به تأخیر انداختند. در سال 2017 مستند شد که سنگهای باقیمانده صومعه به طور مرتب توسط مقامات محلی برای ساخت یک مسجد محلی و سایر پیشرفت ها با آنها برداشته می شود.
تراف در سپتامبر 2012 گزارش داد که این صومعه متعلق به روزنامه نگار و مجری رسانه ترکیه ای فاتح آلتایلی است. آلتایلی در مصاحبه ای به روزنامه گفت كه صومعه متعلق به پدربزرگ او بوده و وی آن را از پدرش به ارث برده است. صومعه در طی نسل کشی ارامنه مصادره شد. گروهی از ارامنه در ترکیه به سرپرستی نادیا یویگون فعال، طوماری را آغاز کردند و از او خواستند درخواست خود را به پدر سالار ارامنه ترکیه و انتقال سند مالکیت کلیسا به بنیاد مربوطه [جامعه ارامنه]. آلتایلی به آگوس گفت كه آماده است آن را به پاتریارك ارمنستان قسطنطنیه تحویل دهد، اما هیچ مقام دولتی برای پاسخگویی به پیشنهاد وی برای بازگرداندن كلیسا به صاحبانش به او مراجعه نكرده و آنها هیچ علاقه ای به همکاری ندارند. فعالان حزب کارگران سوسیالیست انقلابی (DSİP) در اوایل اکتبر 2012 تظاهرات کردند قبل از مقر هابرتورک در بی اوغلو، استانبول خواستار بازگرداندن زمین صومعه به ارمنیان شدند. از سپتامبر 2014، هیچ پیشرفتی حاصل نشد.در سال 2017 مستند شد که دولت ترکیه به طور فعال سعی در سنگ پاره کردن آنچه که از صومعه باقی مانده است برای ساخت مسجد، خانه ها و سایر تحولات در منطقه است.
کلیسای واراگاوانک | Varagavank

معماری کلیسای واراگاوانک

صومعه از شش کلیسا، گاویت و سایر سازه ها تشکیل شده بود. کلیسای اصلی واراگاوانک Surb Astvatsatsin (مقدس مادر مقدس) نامیده می شد. قدمت آن به قرن یازدهم میلادی می رسد و از لحاظ نقشه مشابه كلیسای برجسته سنت هریپسیمه در واغارشپات است. اولین سازه در قسمت جنوبی گروه بود و به Surb Sopia (قرن دهم) معروف بود. ملکه خوشوش کتیبه ای به تاریخ غربی (981) برجای گذاشت.
کلیسای واراگاوانک | Varagavank

آدرس کلیسای واراگاوانک

آدرس : Bakraçlı, 65250 İpekyolu/Van, Turkey

گالری تصاویر کلیسای واراگاوانک

واراگاوانک 16 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 16 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 20 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 20 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 21 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 21 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 22 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 22 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 18 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 18 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 24 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 24 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 23 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 23 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 15 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 15 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 13 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 13 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 19 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 19 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 17 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 17 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 14 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 14 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 12 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 12 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 11 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 11 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 10 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 10 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 9 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 9 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 8 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 8 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 7 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 7 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 6 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 6 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 5 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 5 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 4 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 4 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 3 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 3 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 2 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 2 مهاجر سیر ایرانیان
واراگاوانک 1 مهاجر سیر ایرانیان واراگاوانک 1 مهاجر سیر ایرانیان

ویدیویی از کلیسای واراگاوانک

1 دیدگاه

  1. avatar
    ارسال شده توسط مهران| سپتامبر 7, 2020 |پاسخ

    واقعا مطالبی که داخل سایت شما هست رو هیچ جا نمیتونم پیدا کنم
    دیدن شهر وان برای من که تاریخ رو دوست دارم خیلی هیجان انگیز شده
    امیدوارم مرزها سریعتر باز بشه

ارسال نظر

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. همه فیلدها لازم هستند.